Du må ta hensyn til mange faktorer når du skal kle deg riktig for ulike aktiviteter.
Selvfølgelig er været viktigst, men du må også ta hensyn til intensitet på aktiviteten, behovet for bevegelsesfrihet, behovet for aerodynamikk (f.eks på sykkel), sikkerhet, din preferanse for komfort osv.

Vi i Bull merker usikkerheten rundt dette særlig ved ”viktige” konkurranser. Før start i "Birken", om det er ski, løp eller sykkel, diskuteres det voldsomt rundt ”hva skal du ha på deg”.

Vårt råd er å alltid kle deg i mange lag istedenfor noen få tykke. Det er mer komfortabelt og det viktigste er at du kan justere underveis ved å ta på/av plagg, regulere med å åpne/lukke osv. Det er også et poeng at jo mer uerfaren du er, dess viktigere blir dette. Er det første sesongen du trener, er det er ikke lett å vurdere hvor mye du skal fryse første kilometeren på treningsturen på ski, hvis resten av turen bli ideell når du har fått varmet opp.

Det som gjør dette noe enklere er dagens sportsundertøy. Ullundertøy var tidligere noe du kun brukte på tur og ikke trening, men i dag er dette helt forandret. Du finner ullundertøy (det klør ikke) beregnet til knallhard trening der du svetter mye.
Fordelen med ull er at pausene og utforbakken blir mer behagelig da det holder mye bedre på varmen enn tradisjonell super. Som dere forstår er vi i Bull nå veldig glad i dette ”nye” tynne ullundertøyet, men på korte intensive økter og konkurranser er det også mange av oss som sverger til vanlig superundertøy. Utenpå det tynne undertøyet i ull eller super, har vi en tykkere ull på kalde dager (fleece er fint på afterski og rolige turer, ikke til trening) så kommer overtrekksjakken og kanskje en vest (vi skjønner ikke hvorfor flere ikke bruker dette). Lag på lag på lag på lag!

Egentlig kan det sies så enkelt:
Kle deg gjerne varmt og godt, men ha alltid mulighet til å justere underveis. Er du usikker på om du har truffet riktig, så må du ha med deg en liten sekk til det ekstra du tok på for sikkerhets skyld.

Fra innerst til ytterst

Se alle >>