Bull sin dekktrykkguide
Du kan ha verdens råeste sykkel, men uten riktig dekktrykk blir ikke turen rask eller komfortabel.
Etter mange år i sykkelbransjen og utallige turer på landevei og grus, ser vi at de fleste har sin helt egen oppfatning av hva som er «riktig» trykk i dekkene.
Noen pumper så hardt at de må bruke hele kroppsvekten for å presse ned pumpa, mens andre sykler med så lite luft at dekket nesten vrenger seg av felgen og får skader i sideveggene.
Med andre ord: Trykket folk bruker varierer enormt. Derfor har vi laget en enkel og pålitelig guide, slik at du finner riktig lufttrykk basert på din vekt, sykkeltype og dekkbredde.
Guiden er utviklet til norske forhold basert på egne erfaringer og sammenlignet med andre anerkjente trykk-kalkulatorer.
Viktig å vite før du tar i bruk guiden:
1. Underlaget du sykler på
Foreløpig har vi laget to forskjellige guider, avhengig av om du sykler på landevei eller grus. (Flere kategorier kommer snart)
Landevei krever høyere trykk for lav rullemotstand og effektivitet.
Grus krever lavere trykk for bedre komfort og grep, ved at kontaktflaten mellom dekk og underlag økes.
2. Systemvekt – totalvekten som presser ned dekkene
Systemvekten inkluderer:
- Din egen kroppsvekt
- Sykkelen
- Alt utstyr du har med deg (klær, hjelm, sko, verktøy, flasker osv.)
Eksempel på systemvekt:
Person: 84 kg + Sykkel: 7,5 kg + Utstyr: 3,5 kg = Totalt: 95 kg
Typiske verdier på utstyret:
Landeveissykkel: 7–10 kg / Grussykkel: 8–11 kg + Utstyr: 3–6 kg
3. Fysisk målt dekkbredde
Ikke stol blindt på det som står på dekket. Felgbredden har økt de siste årene, og dette påvirker hvor bredt dekket faktisk blir – noe som igjen påvirker hvilket trykk som er riktig.
Eksempel:
Et 25 mm-dekk på en 18 mm bred felg kan måle 24 mm.
Samme dekk på en 22 mm bred felg kan måle 26 mm.
Derfor anbefaler vi å bruke et skyvelære og måle dekket der det er bredest, i stedet for å kun se på det som står skrevet på siden av dekket.
Før du pumper – husk dette
Sjekk alltid hva som står på dekket og felgen når det gjelder maksimalt og minimalt lufttrykk.
Du må aldri overskride trykkgrensene som er oppgitt av produsenten.
Dekktrykk Landevei
(På telefon anbefaler vi å legge telefonen horisontalt)
Dekktrykk grus
(På telefon anbefaler vi å legge telefonen horisontalt)
Kalkulator for dekktrykk
Velg type sykkel, fyll inn systemvekt og fysisk målt dekkbredde
Diskusjon
Du tenker kanskje at anbefalingene våre virker lave?
La oss forklare hvorfor:
I teorien gir høyest mulig lufttrykk lavest rullemotstand – men det gjelder kun på helt glatte underlag. Når asfalten blir grov, bruker dekket energi på å sprette og vibrere, og rullemotstanden øker.
Et ekstremt, men illustrerende eksempel: Et landeveisdekk mister all fart når det treffer en fortauskant, mens et stort monstertruckhjul med lavt trykk ruller rett over. Samme prinsipp lå bak overgangen fra 26" til 29" terrenghjul.
Banedekket: Unntaket som bekrefter regelen
Den eneste sykkelgrenen hvor man fortsatt bruker knallhardt lufttrykk, er banesykling – der underlaget er parkett.
Parketten er så jevn at dekket nesten ikke vibrerer, og her er høyt trykk faktisk en fordel.
Paris - Roubaix: Når lavt trykk gir høy fart
I motsatt ende finner vi klassikeren Paris–Roubaix. Her sykler proffene over grov brostein, og alle lag justerer utstyret – spesielt dekk og lufttrykk. De fleste bruker 30–34 mm dekk, og noen har til og med systemer for å justere trykket underveis – til tross for én kilo ekstra vekt!
En rytter fra 2025-utgaven av rittet kunne fortelle at flere på laget brukte 32 mm dekk og helt ned i 3 bar (43,5 psi), nettopp for å rulle lettest mulig over brosteinen – selv om mesteparten av rittet går på asfalt.
Norske forhold krever tilpasning
Både vi som jobber i Bull og kundene våre sykler mye i Europa. Der er asfaltdekket ofte langt jevnere enn i Norge.
Vår guide er laget for norske forhold: Grov asfalt, ujevnheter og generelt langt fra perfekte veier.
Fordeler med litt lavere trykk
Lavere trykk gir ikke bare lavere rullemotstand – du får også:
- Bedre sideveis grep i svinger
- Mer kontroll under nedbremsing
- Bedre akselerasjon i bratte motbakker